Według najnowszych danych GUS, wartość polskiego eksportu w trzech pierwszych kwartałach 2017 roku osiągnęła 149,63 mld euro. To prawie 10% więcej niż w tym samym okresie w 2016 roku.
Główny kierunek eksportu to kraje UE. Od stycznia do września Polska wysłała tu produkty warte 118,93 mld euro.
Nasi głowni odbiorcy to Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia, Rosja, Szwecja, Stany Zjednoczone i Węgry.
Towary eksportowane do Niemiec to wartość 40,98 mld euro, do Czech – 9,54 mld euro. Do Wielkiej Brytanii Polska sprzedała produkty o wartości 9,48 mld euro.
Najbardziej popularne z eksportowanych towarów to: maszyny i sprzęt transportowy, towary przemysłowe, produkty rolno- spożywcze, chemikalia i produkty pokrewne.
Zaobserwować można również duży wzrost eksportu do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wartość produktów wysyłanych w tym kierunku to 8,89 mld euro.
Największy wzrost sprzedaży widoczny jest ze Stanami Zjednoczonymi i Rosją.
Prognozy przewidują, że pod koniec tego roku wyniki eksportu będą jeszcze lepsze niż w roku ubiegłym. Szacuje się, że wartość ma być wyższa o ponad 1/10.
Rozwój relacji handlowych ma polepszyć się również z krajami takimi jak Iran, Indie, Kenia i RPA.
Jak mówi Wojciech Szubert z Gran Holding – wyjście z eksportem poza Europę, może okazać się dla nas zbawienne, bo unijny rynek jest już zagęszczony.