Internet rzeczy – czyli co?

Termin „Internet rzeczy” oznacza pewien ekosystem, w którym przedmioty dostępne wokół nas dzięki wyposażeniu w odpowiednie sensory komunikują się między sobą, za pośrednictwem człowieka lub bez jego udziału.

Efektem tego procesu jest przede wszystkim automatyzacja czynności wykonywanych przez przedmioty, co ma oczywisty wpływ na… wszystko – czas, wygodę, koszty, produktywność, bezpieczeństwo, budowanie relacji etc.

Skala możliwości implementacji rozwiązań IoT jest wręcz nieograniczona, a wszystko zaczęło się zupełnie niewinnie… Otóż już w 1982 roku pewna maszyna vedingowa informowała właściciela o stanie magazynowym oraz temperaturze nowo załadowanych opakowań z colą. Dziś najczęściej mówimy o inteligentnych urządzeniach domowych, automatyce budynkowej, rozwoju inteligentnych miast, systemach obronnych, rozwiązaniach pomiarowych i innych przedmiotach, które w przedrostku zawierają słowo SMART…

Przyszłość IoT można – bez przesady – określić zdaniem: „Never ending story”.

Przykładowe zastosowania IoT

Internet Rzeczy redefiniuje strategię marek, kreując ogromne szanse w biznesie, wpływając m.in. na proces projektowania innowacji, produkcję, środowisko, gospodarkę wodną, przemysł, transport, energetykę, zdrowie/życie, budynki, ale również marketing, zarządzanie zasobami ludzkimi, obsługę klienta itd.

w przemyśle

Wyposażenie maszyn w urządzenia pomiarowe może pomóc np. przewidywać wystąpienie awarii, identyfikować zawczasu nieprawidłowości lub chociażby informować o nieoptymalnym użyciu.

w telekomunikacji

Skorzystanie z IoT obniży koszty implementacji nowych rozwiązań dzięki optymalizacji wykorzystania dostępnej infrastruktury.

w marketingu

Dzięki analizom możliwe jest przetwarzanie (mega-, giga-, tera-) bitów informacji o klientach, co przyczynia się do poprawy prowadzonych procesów biznesowych, w tym do realizowania bardziej efektywnych kampanii marketingowych.

w obsłudze klienta

Przygotowanie atrakcyjnej oferty nie będzie problemem ze względu na możliwość maksymalnej customizacji, co będzie efektem przetworzenia wszelkiej dostępnej wiedzy o konkretnym konsumencie.

Quo vadis IoT?

Gartner przewiduje, że w 2020 roku będzie ponad 25 mld urządzeń podłączonych do sieci (m.in. WI-FI, bluetooth, NFC, Z-Wave). Według estymacji McKinsey Global Institute minimalna wartość rynku IoT w 2025 roku będzie wynosić około 4 bilionów dolarów; według innych prognoz może to być nawet 11 bilionów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *