Crowdfunding to jeden ze sposobów finansowania własnych pomysłów, dzięki zaangażowaniu jak największej grupy indywidualnych inwestorów. Metoda ta w ciągu ostatnich lat stała się bardzo popularna – szczególnie dzięki rozwojowi mediów społecznościowych.
Wyróżnić można 4 podstawowe odmiany crowdfundingu:
– dotacyjny- następuje tu zwrot kapitału razem z odsetkami,
– oparty o udziały,
– oparty o nagrody- udziałowiec otrzymuje przyszły produkt za darmo, albo w niskiej cenie, zanim trafi on na rynek,
– dobroczynny- wpłaty są bezzwrotne.
Wg aktualnych danych dotyczących oszczędności Polaków wynika, że nasze polskie gospodarstwa domowe generują ponad 960 mld PLN oszczędności przy jednoczesnym posiadaniu 450 mld PLN ulokowanych w aktywach cechujących się ryzykiem.
Najnowsze prognozy zakładają, że w ciągu najbliższych 10 lat potencjał finansowania społecznościowego wyniesie nawet 1,8 mld PLN.
Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego crowdfunding zdobywa coraz większą grupę zwolenników?
„Po pierwsze, jest to wygodne rozwiązanie. Można brać w nim udział bez wychodzenia z domu, a jednocześnie monitorować tysiące ofert, które pojawiają się każdego dnia.
Po drugie zachęcający jest niski prób wejścia- każdy może zostać udziałowcem.
Po trzecie, dużym atutem jest rentowność projektów.” – mówi Wojciech Szubert, właściciel Granholding